- Year
- 2017
- Genre
- An installation
- Technique & Medium
- 3D Scanning, 4-channel Full HD video
- Duration
- 15min
- Dimensions
- Variable size (in this Exhibition 17m×10m×12m)
- Technical Cooperation
- Shogo Tanaka,Mitsuru Tokisato (TOKISATO PLAYER)
- Photo
- Daisaku OOZU
- Exhibitions
- 2017 LOVE LOVE SHOW The Second, Aomori Museum of Art
2017 「ラブラブショー 2」青森県立美術館
I shoot living people, towns, and landscapes using a 3D scanner that can record subjects as moving images with the time axis. In order to consciously grasp the days that pass, I symbolically treated uncountable things and acts, such as crowds, nature, and everyday life, narrowing the motif of the work to “flow.”
In the shooting, I set the 3D scanner in the front, back, left, and right 4 directions of the body and scanned the world centered on me. In the exhibition space, while maintaining the relationship between the position and the time of the 3D scanner at the time of the shooting, projected on the wall of the venue as four connected images. Besides, do not conscious regularly such as living acts that you do without consciously doing, such as withdrawing money from ATM, placing toothpaste on a toothbrush, drying worker’s shoes, storefront a banner (Flag) in the wind The scenery is inserted as images of only two screens or one screen.
Scan to extract daily void. The scanned 3D mesh is saved in the machine as digital data while keeping the ambiguous surface contour. We live on a daily basis wrapped in thousands of passing things, overlooked things. The world is buried by many void spaces. When we go back to the memory of the past, we can only follow the superficial outline. The ambiguous surface memory of the world scanned by the machine overlaps with the memory of the world that we perceived. The view from the center of the exhibition is the scenery which I see from my body in absence.
時間軸を持った映像として被写体を記録することができる3Dスキャナを使い、人、街、風景の撮影を行なった。とりとめなく過ぎて行く日々を意識的に捉えるため、作品のモチーフを「流れ」に絞り、群衆、自然、日常の所作などの、不可算なものや行為を象徴的に扱った。
撮影は、体の前後左右4方向に3Dスキャナをセットし、自分を中心とする世界をスキャンした。展示空間では、それら撮影時の3Dスキャナの位置と時間の関係を保ったまま、繋がりのある4つの映像として会場の壁面に投影した。その他にも、ATMからお金を引き出す、歯磨き粉を歯ブラシにのせるなどの、普段意識せずに行なう生活の行為や、干された作業靴、風にはためく店頭の幟などの普段目に留めないような風景が、2画面や1画面だけの映像としてインサートされる。
日常の空白を抜き取るようにスキャンする。スキャンされた3Dメッシュは、曖昧な表面の輪郭を保ちつつ、デジタルなデータとして機械にメモリーされる。私たちは、無数の通り過ぎるもの、見過ごされるものに包まれて日々生きている。それら多くの空白により世界は埋められている。私たちが過去の記憶を遡るとき、表面的な輪郭を辿ることしかできない。機械によってスキャンされた世界の曖昧な表面のメモリーは、私たちが知覚した世界の記憶と重なり合う。展示作品の中心からの眺めは、不在の私の身体から眺める景色である。